Krista van Velzen

Krista van Velzen

maandag 17 mei 2010, 13.55 uur – Krista
Categorie: Dierwelzijn, Krista in de media

wanneer komt er een nertsenfokverbod?

Mede initiatiefnemer Waalkens en ik hebben de ingangstermijn van het nertsenfokverbod wat later moeten leggen. Ik hoop dat de Tweede Kamer deze zogenaamde novelle nog zal gaan behandelen! Zo niet dan is het nog harder dan ooit nodig om massaal op diervriendelijke partijen te gaan stemmen bij de naderende Tweede Kamer verkiezingen!

RvS ziet geen bezwaar in aangepast wetsvoorstel voor verbod op nertsenhouderij

De Raad van State (RvS) is positief over de aanpassing in het wetsvoorstel van de Tweede Kamerleden Harm Evert Waalkens van de PvdA en Krista van Velzen van de SP voor een verbod op de nertsenhouderij. Het college heeft geen kanttekeningen geplaatst bij de verlenging van de overgangstermijn van 2019 naar 2024. Waalkens en Van Velzen willen in hun nieuwe voorstel geen financiƫle compensatie voor ondernemers bieden. Nertsenfokkers hebben volgens hen tot 2024 voldoende tijd om hun investeringen normaal af te schrijven.

Waalkens en Van Velzen pasten de overgangstermijn in hun initiatiefwetsvoorstel aan nadat partijen in de Eerste Kamer bezwaren maakten. Eerder was de Tweede Kamer wel akkoord gegaan met een verbod op de nertsenfokkerij in Nederland vanaf 2019. Door de aanpassing in het voorstel moet de wet opnieuw door de Tweede Kamer worden behandeld. Waarschijnlijk gebeurt dat in een Tweede Kamer die na de verkiezingen een andere samenstelling heeft gekregen.

bron: Agrarisch Dagblad, 15/05/10

5 reacties

1. “Nertsenfokkers hebben volgens hen tot 2024 voldoende tijd om hun investeringen normaal af te schrijven. ”

Zoals bij alles draait het ook bij het welzijn van dieren om harde pecunia.

Dat is niet goed en ik vraag dan ook waarom is het afschrijven van investeringen belangrijker dan het redden van dierenlevens en het afschaffen van dieronvriendelijke praktijken?

Wie bedenken eigenlijk zoiets?

Ja, ik weet wel de Boys van Chicago.

Groet Tess

Reactie door Tess Jungblut — maandag 17 mei 2010 @ 16:40

2. Dringend leesadvies:

“Ill fares the land”, van Tony Judt.

Nederlandse vertaling binnenkort uit:

“Het land is moe”

Reactie door Tess Jungblut — maandag 17 mei 2010 @ 16:41

3. Wanneer komt er een verbod op wilde dieren in het circus?

Reactie door Annemiek — woensdag 26 mei 2010 @ 21:55

4. het verbod op het fokken van nertsen was sneller opgeheven met het CDA en LPF dan dat het nu weer kan worden verboden. Lijkt wel of je een een abonnemen afsluit. Waarom moet die mishandeling tot 2025 duren? Dat zal ik vast niet meer meemaken. Dat is nou altijd zo met (al die goeie) plannen. De beesten moeten eerst nog vele jaren lijden.

Reactie door Babbelegoegje — zondag 30 mei 2010 @ 2:16

5. Er komt geen verbod op de nertsenfokkerij.

Oke in Nederland misschien . Maar dat is struisvogelpolitiek en lost niets op.

De Duitse overheid verbood onlangs de legbatterijenhoueri. De hokken worden ingescheept en in maleisie weer opgebouwd. Geen 7 maar 9 hennen in een hok. Hoera geen legbatterijen meer in Duitsland.

Wereldwijd wint het kooisysteem het nu ook op gebied van vleeskuikenhouderij.

We hebben net een order binnengehaald voor 2000 venilatoren op een complex met 17 stallen van 100 meter lang met vier verdiepingen vleeskuikens in Rusland.

Wie wil er scharrelvlees ?

Niet de politiek, niet de supermarktketens , niet de boer, maar de Consument bepaald. punt

Reactie door robert ter horst — woensdag 2 juni 2010 @ 20:25

RSS-feed voor reacties op dit bericht.

Helaas, de reactiemogelijkheid voor dit bericht is gesloten.